Badrumsrenovering till ett rimligt pris

Hur lång tid ska det ta att renovera ett badrum? Och hur mycket krångel ska man behöva stå ut med? Gunilla Nilsson och hennes man fick till slut det badrum de ville ha till det pris man kommit överens om – men bara tack vare att de benhårt stod på sig mot firman som gjorde renoveringen.

Vi bestämde oss för att vi måste renovera vårt 25 år gamla badrum. Besök på olika ställen som sålde kakel gjorde oss allt mer förvirrade. Det fanns så mycket snyggt, men allt passade inte i vårt lilla, mörka badrum.

Gunilla Nilsson och hennes man frågade alla de kände om de kunde rekommendera en bra badrumsrenoverare, men fick massor av ”akta er för den firman”-svar.
– En enda rekommendation fick vi och han var med bland de fem företag vi begärde offerter från, men var tyvärr dyrast. Vi ville ha en totalentreprenad, vilket bland andra vårt försäkringsbolag rådde oss till. Försäkringen skulle till exempel inte gälla om vi lade in värmegolv själva och något blev fel.

Bara att få in offerter visade sig vara ett helt företag.
– Vi bestämde tid då de skulle komma hem och titta på vårt badrum, eftersom vi hade en hel del frågor. Fyra av de tillfrågade kom, men bara en av dem på den tid vi hade bestämt. De andra hade ”glömt” det.

Därefter fick de vänta på offerterna. Två företag skickade sina snabbt, övriga fick påminnas.
– När äntligen alla offerter hade kommit och vi började titta närmare på dem fann vi stora olikheter. Hur priset kan skilja så mycket på renovering av ett och samma badrum, med samma inventarier och ungefär samma kakel är en gåta. Likaså undrade vi varför det behövs sex till åtta veckor att renovera ett badrum, säger Gunilla Nilsson.

Det visade sig att två offerter inte innehöll hela renoveringen. Den ena gällde bara själva kakel/klinkersättningen och inventarierna, den andra allt utom elarbetet.
– Den förstnämnda firman vägrade lämna offerter på el och vvs, det var andra firmor han anlitade som gjorde det, så det kunde inte han lämna offert på. Varför han då inte kunde be dem lämna egna offerter har vi aldrig fattat.

Den andra lovade i offerten att en elektriker skulle höra av sig och ge en egen offert på detta arbete. Han hade ännu sex månader senare inte hörts av.
– Jag ville skriva en egen detaljerad beställning med pris och allt, men en sådan ville ingen av dem skriva under.

Till slut valde de desperat firman som lämnat lägst pris.
Hantverkarna kom som utlovat på måndagen. Det gick snabbt att riva det gamla badrummet och plugga rören. Dagen därpå kom elektrikern och gjorde sitt arbete.
– De var bra att ha att göra med, verkar ha gjort ett bra jobb och drog inte benen efter sig. De ringde dessutom och meddelade om de var försenade, berättar Gunilla Nilsson.

– Men samordnaren! Honom måste vi varna för. Vi fick en faktura på inventarierna, och när vi kontrollerade den upptäckte vi att vi fakturerats för en 70 cm lång vask till ett 120 cm skåp! Jaha, då fick han väl byta det då och priset skulle korrigeras i slutfakturan. Vid mitt påpekande att vi beställt ett färdigt möbelpaket och inte vask och skåp för sig, mumlade han något om att ja, det blir ju billigare. Just det – det var därför vi beställde paketet!

När kaklet äntligen kom var det helt fel färg.
– Den rätta tillverkades inte mer, hade vår kakelsättare fått veta. Han bad om ursäkt, men det var ju inte hans fel. Han åkte tillbaka till firman och dök en stund senare upp igen med – rätt kakel! Det som inte längre tillverkades fanns tydligen i alla fall, suckar Gunilla Nilsson.

– Just detta är mycket vanligt, har jag fått veta av kollegor. Låt kunden vänta några dagar på kaklet eller en inventarie, så kan du sälja något som är utgånget, returnerat… och bli av med det. Kunden är ju så ivrig att få sitt badrum klart att han/hon till sist går med på vad som helst bara för att få det färdigt!

Familjen valde mellan olika duschkabiner och samordnaren rekommenderade en av dem. Men när fakturan kom kostade den dubbelt så mycket som de räknat med.
– Det visade sig att vi fått en lyxmodell, vilket vi inte hade med bland våra förslag. Men nu var den på plats och vi orkade inte lägga ner mer tid. Experter vi har talat med säger att firman är skyldig att ta bort den och ersätta med den beställda, men vår ork var slut

Dessutom upptäckte de att firman hade lagt på 20 procent på priset i inventariefakturan i stället för de 15 procent de fått besked om när de beställde.
– I arbetstimmar tog vår badrumsrenovering en vecka. Hade allt material varit på plats hade det alltså varit färdigt på fredagen i samma vecka. Vi förstår fortfarande inte varför några firmor anser att det tar sex till åtta veckor. Två arbetsveckor sade firman vi anlitade, men även den tiden kan alltså kortas.

I slutfakturan skulle de plötsligt betala för åtta timmars montering av de inventarier de köpt genom företaget. Dessutom hade firman inte dragit ifrån den summa de betalt för mycket i inventariefakturan.
– Efter många om och men fick vi kreditfakturor på det som var fel i inventariefakturan. Det extra arbetet hade vi frågat speciellt om när vi gjorde beställningen, och fick då veta att med extra arbete avsågs saker som vi köpt själva och ville ha monterat av dem, berättar Gunilla Nilsson.

– Enligt konsumentsekreteraren gäller muntligt avtal, så vi stod på oss. I all synnerhet som arbetstiden var väl tilltagen i offerten. Vi hade redan betalat för de extra timmar han påstod att monteringen av inventarier tagit genom de fem procenten extra på inventarierna.

Till slut gick samordnaren med på att monteringen av vitvarorna ingick i priset; det var bara skåp och knoppar som kostade extra.
– Timpriset var dessutom helt fel och stämde inte med det som stod i offerten och som vi frågat om. Han påstod att det stod längre fram i offerten, men när det visade sig att han glömt skriva dit det så gav han med sig – vi behövde inte betala för de timmarna.

Värmegolvet är det tio års garanti på, men ingenstans framgick vilken typ som levererats. Slutfakturan skulle gälla som garanti.
– Vid kontakt med företaget som tillverkar värmegolvet fick vi veta att bara deras egen garantisedel gäller om något skulle bli fel. Till slut fick vi den!

Paret Nilsson begärde 30 dagars betalningsfrist i stället för 10 för att vara säkra på att de var nöjda med arbetet. Detta också med tanke på att instruktionerna för värmegolvet sade att värmen inte fick sättas på förrän 30 dagar efter installationen. Det fick de inte.

Såhär drygt ett år senare är de trots allt krångel nöjda med sitt nya badrum.
– Det ser bra ut och blev till slut som vi ville ha det – bortsett från duschkabinen, säger Gunilla Nilsson.

Men hon är övertygad om att det inte hade blivit så om hon inte hade varit benhård i förhandlingarna med firman som gjorde jobbet och dessutom peppats av kunniga arbetskamrater.
– Jag hade hört skräckhistorier från andra håll men – peppar, peppar – det här verkar ha slutat bra. Fast jag är övertygad om att det finns åtminstone en person här i världen som kallar mig satkärring, skrattar hon.

– Vår uppfattning av badrumsrenoverare är att marknaden behöver saneras. Alla oärliga skojare måste bort. Du som ska renovera ditt badrum, skriv en beställning själv och få den accepterad av firman. Ha dessutom ditt exemplar av beställningen vid telefonen! Acceptera inte en slarvig offert, och stå på dig! Det är uppenbart att går det att lura kunden så gör man det, säger Gunilla Nilsson.

Källa